Gyakori kérdések

A WordPress egy nagyszerű weboldalszerkesztő alkalmazás. Számos ingyenes sablon található hozzá, amelyek legnagyobb előnye, hogy reszponzívak, azaz tableten vagy mobiltelefonon is jól fog mutatni az oldal.

Ezenkívül számos kiegészítő modul található, amivel fel lehet turbózni a weboldal használhatóságát.

Másik nagy előnye, hogy keresőbarát, tehát ha jól beparaméterezzük, elég jó helyre lehet kerülni a Google találati listán.

Nem baj. Ha igényled, segítek egy jó domain név (weboldalad címe) kitalálásában, és tárhelyszolgáltatót és/vagy a weblapodnak megfelelő méretű tárhelycsomagot is ajánlok.

Sőt, ha nem akarsz a tárhelybérléssel és a domain név regisztrációval bíbelődni, akkor csekély díj ellenében elintézem neked.

Szuper! Akkor a tárhelybérléssel és a domain név regisztrációval már nem kell bajlódnunk!

Az új weboldalad ugyanide kerül majd fel, és ugyanazon a címen lehet majd elérni, mint korábban.

Az új weblapod csak akkor kerül fel a tárhelyre, ha már mindketten azt mondtuk rá, hogy kész, mehet!

Ekkor kb. 20 percig nem lesz elérhető sem a régi, sem az új oldalad. Ennyi ideig tart majd, amíg az új weboldalt felteszem neked.

Igen. Az új weblapod az én gépemen állítom össze, csak akkor élesítjük be, amikor már teljesen készen van.

Ez a te döntésed. Ha vannak saját képeid, az nagyon jó, mert egyedi lesz az oldalad.

Ha nincsenek, az sem baj, ingyenes képadatbázisokban rengeteg olyan képet találok majd, amik megfelelőek lesznek az oldaladra.

Ha meg tudod írni, az jó, hiszen te ismered legjobban, hogy ki vagy, mit csinálsz, mire szeretnéd helyezni a hangsúlyt.

Ha van kész szöveged, de bizonytalan vagy benne, hogy elég ütős-e, segítek átnézni, együtt kijavítjuk. Ha nem kell sokat változtatni, akkor az weblap ára tartalmazza ezt.

Természetesen arra is van lehetőség, hogy én írjam meg neked a szöveged. Ehhez viszont hosszan beszélgetnünk kell, hogy megismerjelek és jó szöveget tudjak írni. És hát igen, ennek díja van.

Az függ attól, hogy mennyire összetett weboldalt szeretnél. Egy egyszerű oldal elkészítése 1-2 nap, egy összetetté lehet 20-30 is.

A konkrét elkészítési időt azután fogom tudni megmondani neked, amikor átbeszéltük, hogy mit és hogyan szeretnél. Az ajánlatom minden esetben konkrét határidőt fog tartalmazni.

FONTOS: a határidőt akkor fogom tudni tartani, ha te is aktívan közreműködsz, tehát időben átadod nekem a képeket, szöveget, mindent ami a weblapodhoz szükséges!

A biztonsági mentés fogalmában nagy a kavar… Tegyük helyre.

Ha van saját szervered és a weblapodat is onnan akarod futtatni, akkor nyilván tisztában vagy vele, hogy hogyan és mit kell menteni, vagy van valaki, akit a szerveren tárolt adatok mentésével megbíztál. Saját szerver esetén valószínű, hogy napi mentés van. Ha nálad ez a helyzet, akkor HURRÁ! Gond egy szál se.

A biztonsági mentés fogalmában nagy a kavar… Tegyük helyre.

Bérelt tárhely esetén – elviekben – a tárhelyszolgáltató végez biztonsági mentést. De hogy hogyan, milyen rendszerességgel, az szolgáltatófüggő, és minden esetben a szolgáltató Általános Szerződési Feltételei tartalmazzák (amit a weblapjukon találsz meg).

Érdemes ezeket elolvasgatni, mert nagyon különbözőek:

  • van olyan tárhelyszolgáltató, aki az ÁSZF-ben leírja, hogy a biztonsági mentés elvégzése az előfizető feladata és felelőssége
  • van olyan szolgáltató, aki ugyan végez biztonsági mentést, de csak heti egy alkalommal
  • és még számtalan variáció lehet attól függően, hogy melyik tárhelyszolgáltatót választod

Ha az oldalad tartalma viszonylag statikus (például egy bemutatkozó oldalnál), ott elégséges a heti mentés (amit akár én is elvégzek neked támogatási szerződés keretében).

Viszont ha a weboldalad tartalma változó (ilyen lehet egy webshop, ahol rendeléseket adnak le, vagy egy szolgáltatói oldal, ahol online foglalhatnak az ügyfeleid időpontot), akkor viszont érdemes napi mentést végezned. (Amit én nem vállalok, mert nem tudok 7×24 órában rendelkezésre állni, illetve ha vállalnám is, azt olyan díjon tenném, amit nem akarnál kifizetni…)

Azt, hogy a tárhely mentését hogyan kell végezni a tárhelyszolgáltatók értelmesen le szokták írni. Be kell lépni a tárhely felületére és el kell indítani a mentést. Hogy baj esetén hogyan kell visszaállítani a mentést, azt a tárhelyszolgáltatók szintén követhető módon leírják, így te magad is el tudod végezni (de segítenek is, ha elakadsz).

Biztonsági mentést olykor-olykor nem árt készíteni. Például a WordPress, vagy annak kiegészítői, sablonjai frissítése előtt mindenképp, hiszen ha ezekben hiba van, akkor előfordulhat, hogy az oldalad nem működik. Az ilyen jellegű biztonsági mentést támogatási szerződés keretében én is elvégzem neked.

Ha velem készítetted az oldaladat, akkor én alapból be fogok állítani három modult:

  • a WordFence nevű tűzfalat, ami a hacker támogatásoktól fogja védeni az oldaladat;
  • globális, weboldalszerű reCaptchát, ami pedig azt akadályozza meg, hogy robotok teleszemeteljék a kapcsolati űrlapon keresztül az email fiókod;
  • Limit Login Attempts Reloaded nevű bővítményt, ami 3 próbálkozás után letiltja az azonos IP címről való belépési kísérletezést.

Emellett olyan adminisztrációs azonosítót és jelszót fogok beállítani, ami nagyon erős. Ha majd használatba veszed az oldalad, neked is ezt javaslom. (Tehát ne a házszámod, a gyereked születési éve, a kutyád neve, vagy a jelszo1234 legyen a jelszavad!

Ilyen védelem mellett kevés a valószínűsége, hogy a weboldalad eltűnik, megsemmisül, sőt a hackerek is nagy cégeket támadják elsősorban, ahol komoly mennyiségű és minőségű adatot tudnak ellopni.

Vis maior esetekre – földrengés, összedől a tárhelyszolgáltatód épülete szervekkel együtt stb. –  úgysem tudsz felkészülni.

Összefoglalva: ha betartod a biztonsági szabályokat (nehéz belépési azonosító és jelszó), fel vagy szerelkezve a fent felsorolt védelemmel, nem kell tövig rágni a körmödet, hogy mi lesz. Hetente legalább érdemes mentést készíteni az oldaladról, a szövegeidet, a képeidet pedig ne csak a weboldalon tárold, hanem a gépeden, felhőben is.

Az Adatkezelési tájékoztató fontos eleme egy weboldalnak. Ezt sajnos neked kell elkészíteni.

Ha vállalkozásod van, a 2011. évi CXII. törvény – az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról – alapján amúgy is kell hogy rendelkezz Adatkezelési szabályzattal. A weblapod adatkezelési része tulajdonképpen ennek kiegészítése, kivonata.

Mivel a vállalkozásod működését te ismered, a weboldalad Adatkezelési tájékoztatóját is te és /vagy az ügyvéded tudjátok megírni.

Ha magánszemély vagy, a törvény alapján akkor is kötelező az Adatkezelési tájékoztató.

FONTOS: ha nem készíted el az Adatkezelési tájékoztatót, annak hiányából adódó minden felelősség téged terhel!

Bármilyen csomagot is rendelsz tőlem, mindegyik tartalmazza azt a felugró ablak bővítmény, ami weboldalakon futó sütikre figyelmeztet.

Tudom, ez idegesítő, de ez is kötelező.

Azt, hogy az oldalad az átadás pillanatában milyen sütiket használ, át fogom adni neked, hiszen ezeket bele kell majd írnod az Adatkezelési tájékoztatóba is.

Ha kérdésed van, hívj!

Hétköznapokon 10-18 óráig vagyok elérhető.